A polgárháborúba belefáradt John Dunbar (Kevin Costner) hadnagyot az amerikai határvidékre vezénylik, ahol a sziú indiánok kétkedve fogadják. Ahogy John egyre jobban elnyeri a törzs bizalmát, úgy döbben rá fokozatosan, hogy a fehér ember sosem lesz képes az őslakosokhoz hasonló harmóniában élni. A fegyveres konfliktus egyre elkerülhetetlenebbé válik, Johnnak pedig oldalt kell választania.
A Farkasokkal Táncoló akkor készült, amikor Kevin Costner a csúcson volt, a Western pedig tecchalott állapotban leledzett csak. Costner epikus alkotása nem csak a zsánernek adott egy újabb, életmenő löketet, hanem az amerikai önérzet egyik legnagyobb szégyenfoltjaként éktelenkedő erőszakos kolonizáció kellemetlen emlékére is önterápiás gyógyírt jelentett. A Farkasokkal táncoló ugyanis amennyire kritikus és realista, legalább annyira konzervatív és romantikus, hiszen a főhős nem a nyugati veszedelem, hanem egy sosem volt fehér megváltó megszemélyesítője, így Costner filmje amennyire lírai, legalább annyira didaktikus is.