Az újonc zöldfülű Mills (Brad Pitt), és a sokat látott, nyugdíjazáás előtt álló Sommerset (Morgan Freeman) nyomozók egy olyan, különös kegyetlenséggel elkövetett sorozatgyilkosság ügyében nyomoznak, amiben az elkövető (Kevin Spacey) a hét főbűn mentén szedi áldozatait. Az eset megoldása azonban még annál is nehezebbnek bizonyul, mint ahogy a nyomozók végig gondolják.
David Fincher filmje a sorozatgyilkosos-thrillerek abszolút csúcsa, ami nem csak elsőrangú szórakozást nyújt, hanem csontig hatoló sötét társadalomkritikát is megfogalmaz. A nyomok utáni kutatás során ismerjük meg ezt a nyomasztóan sötét világot, ahol a hagyományos műveltség értéke semmivé válik, az üresség helyét pedig félelem és bűn tölti ki. Az átmenet esszenciáját maguk a nyomozók adják, akik kifejezetten rosszul jönnek ki egymással: Mills forrófejű és idealista, míg Sommerset aprólékos, de cinikus és kiábrándult, miközben kettejük műveltsége is szembeszökő különbségekkel bír. Az egyetlen reménysugarat Mills felesége (Gwyneth Paltrow) jelenti a rideg, bűnös város, és a hősök számára egyaránt, a Hetedik azonban sokkal borúsabb világlátású film annál, hogy utat engedjen az efféle menekülő utaknak. Fincher hátborzongató atmoszférába burkolózó filmjében pedig tulajdonképpen pont az a legfélelmetesebb, hogy nincs benne helyes választás, miközben a gyilkos morális fölénybe kerül a hősökkel szemben.